نظرات اخیر
نظری داده نشده
جستجو در مجله

آیا نقره اصل سیاه می‌شود؟ دلیل و چگونگی سیاه شدن نقره

نوشته شده در6 سال پیش 107164
دوست‌داشتن35

با اینکه نقره ۹۹٫۹٪ خالص تیره نمی‌شود ولی زیورآلات نقره و به طور کل هر چیزی که با نقره ساخته شده باشد به دلیل اینکه دارای خلوص ۹۹٫۹٪ نیست تیره خواهد شد. در این مقاله دلایل و روش رفع سیاه شدن نقره‌جات را شرح خواهیم داد.

در زیورآلات و محصولات نمی‌توان از نقره (همچنین طلا) با خلوص ۹۹٫۹٪ استفاده کرد، زیرا نقره‌ٔ خالص اساساً نرم بوده و به راحتی شکل و شمایل آن عوض می‌شود! بنابراین برای رفع این مشکل می‌بایست از آلیاژ نقره (و طلا) با سایر فلزات مانند مس برای ساخت محصولات و زیورآلات استفاده کرد. 

به طور عمده عیار زیورآلات و محصولات نقره با عدد ۹۲۵ نمایش داده می‌شود. این عدد بیانگر نقره اصل (با کیفیت بالا) می‌باشد.

بنابراین خوب است بدانیم اگر زیورآلات یا محصولات نقره‌ٔ ما سیاه شد، اتفاقا این خبر خوبیست! چرا که این از خصوصیات یک نقره‌ٔ اصل با عیار بالاست.

چرا نقره اصل سیاه می‌شود؟

نقره اصل به مرور زمان ممکن است دارای کدری به رنگ‌های زرد و تیره بشود. هرچند که نقره خالص در محیط و دمای منزل تیره نمی‌شود ولی مس موجود در نقره عیار ۹۲۵، با نمک و گوگرد معلق در هوا ترکیب شده و باعث تیرگی محصول می‌شود.

این تیرگی در زمانی که نقره با مواد شیمیایی شوینده و آرایشی - بهداشتی مانند وایتکس و رنگ مو در تماس باشد حتی سریعتر انجام می‌شود. حتی اگر این ماده شیمیایی، عرق طبیعی بدن ما باشد!

بر خلاف بدلیجاتی که پوشیده از آب نقره هستند (که تقریبا نمی‌توان جلوی خرابی آن را گرفت)، خبر خوب این است که با اندکی مراقبت می‌توان از تیرگی نقره جلوگیری کرد و یا حداقل آن را به عقب انداخت. حتی اگر نقره دارای لکه‌های تیره و زرد شد با یک شستشوی ساده با آب می‌توان آنرا مانند روز اول شفاف و براق کرد. البته که چه بهتر اگر این شستشو (پولیش) توسط متخصص این کار انجام شود. 

قاشق و چنگال نقره

چگونه از نقره اصل در مقابل تیرگی محافظت کنیم؟

از محلول‌های شیمیایی دور نگه دارید

زمانیکه نقره با محلول‌های شیمیایی در تماس باشد دارای خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود. همچنین بسیار مهم است که زیورآلات نقره را دور از آب‌نمک و مواد تمیزکننده آرایشی نگه داریم. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید در حمام و یا هنگام ظرف‌شستن، از زیور‌الات نقره استفاده کرد.

در فعالیت‌هایی که عرق می‌کنید (مانند ورزش‌های سنگین) از به همراه داشتن زیورآلات خودداری کنید.

تماس مواد شیمیایی با نقره

آخرین چیزی که می‌پوشید، اولین چیزی که در می‌آورید!

قانون مهم دیگر که می‌بایست به یاد داشته باشید این است که زیورآلات نقره‌ٔ شما باید آخرین چیزی باشد که بعد از عطرزدن، آرایش و میکاپ می‌پوشید (استفاده می‌کنید) و اولین چیزی باشد که قبل از حمام کردن یا فعالیتی خاص (مانند ورزش) آنرا در می‌آورید. در نتیجه احتمال برخورد نقره با مواد شیمیایی و عرق بدن به حداقل می‌رسد.

محیط کار و منزل‌تان را در نظر بگیرید

اگر در محیط کار شما بیشتر از حد معمول با مواد شیمیایی سر و کار دارید، ممکن است نقره شما زودتر از معمول تیره شود. این مساله در مورد فروشندگان لوازم آرایشی کاملا ملموس است. پس اگر دارای چنین محیط کاری هستید، به یاد داشته باشید که از برخورد زیورآلات‌تان با این‌جور مواد جلوگیری کنید و یا از زیور‌آلات استفاده نکنید.

اگر در محیط و یا شهری آلوده (مانند تهران) زندگی می‌کنید، این تیرگی ممکن است زودتر نیز اتفاق بیفتد. چرا که در هوای آلوده میزان گوگرد بیشتری در هوا وجود دارد و ترکیب این گوگرد با نقره باعث زردی و یا تیرگی آن خواهد شد. در نتیجه نیازمند پولیش کردن بیشتر از حد معمول خواهید بود.

این ممکن است فقط مواد شیمیایی بدن شما باشد

در بعضی از موارد نادر و خاص، عرق بدن بعضی از افراد، به علت خوردن بعضی از مواد غذایی و یا داروهایی خاص، ترکیب سریعتری با نقره دارد و همین باعث تیرگی بیشتر و سریعتر می‌شود. نگران نشوید! نقره‌ی شما اصل است. تنها تعداد دفعاتی که مجبور خواهید بود تا آنرا پولیش کنید بیشتر می‌شود!

به طور کل؛ از زیورآلات نقره در مواقعی که تنها نیاز به داشتن زیورآلاتی جذاب هستید استفاده کنید نه همه جا، شب و هنگام خواب آنرا در بیاورید و تا استفاده‌ی بعدی تا جای امکان درون محفظه‌ای که از برخورد آن با هوا جلوگیری می‌کند، نگهداری کنید.

به یاد داشته باشید حتی اگر نقره‌ٔ شما کاملا سیاه شده باشد تنها با چند لحظه شستشو با آب ولرم و یک مسواک مانند روز اول شفاف و درخشان خواهد شد. پس با خیال راحت خرید کنید و از محصولات کازماتیکس لذت ببرید. هرگاه نیاز به کمک و راهنمایی داشتید، ما آماده هستیم!

نوشته‌های مربوط
نظر خود را بیان کنید
پاسخی دهید

صفحه اصلی

تنظیمات

فهرست

برای ذخیره آیتم‌های دوست‌داشتنی، یک حساب کاربری بسازید.

ورود

برای استفاده از لیست خرید آینده، یک حساب کاربری بسازید.

ورود